GOD JUL

Hej alla glada bloggläsare där ute!

Som ni nog har märkt är det snart jul!!
Jag längtar jättemycket tills dess för att det är en sån mysig högtid. man får och ger julklappar och alla är glada. vad som verkar bli årets mest populära juklapp är hörböcker(första bilden).  jag tycker det är jättesmart med ljudböcker då slipper man anstränga sig nåt och kan bara "njuta". men missförstå mig inte jag gillar o läsa men det kanske inte är det som står högst upp på min önske lista. på min lista står det ipod, laptop, dvd...allt sånt du vill ha men inte har råd med. en annan stor fördel med julen, alla är så givlmilda och man får en massa gratisgrejer. Apropå det H&m har jättefina presentkartonger i år med ett litet guldsnöre o allt! gulligt va. jag kommer ihåg julen när jag var 7. efter alla klappar hade blivit utdelade räknade jag och mina systrar våra klappar och det visade sig att jag fått minst. jag blev helt galen och började typ gråta. Shit pommes Frites. ett ämne som är hett på släktkalas. Vad man får skämmas!

Jag hoppas att ni alla har en jättebra jul och ni kan nog hoppas på ett litet julinlägg till vad det lider, vi får se!//starsky


121824-39snygg väska från jimmy choo121824-41121824-42121824-40



Julens historia... kanske nåt att berätta för barnbarnen...

Det faktiska datumet för Kristi födelse är okänt. Evangelierna berättar inte detta, och det finns inget i den äldsta traditionen som fastställer det. Forskare fastställer det ungefärliga året som någon gång mellan år 8 och 5 före Kristi födelse, och årstiden är troligen tidig vår. Dagen för festen fick med all sannolikhet sin placering på det sätt som skedde för att utmanövrera bruket med vintersolståndsfester bland de hedniska konvertiterna, varvid man pekade på Kristus som det sanna ljuset, som kom in i världen. Kyrkan i Väst betonar firningen av Jesu födelse den 25 december, medan Kyrkan i Öst firar hans uppenbarelse för magerna vid Epifania, den 6 januari.

Ordet Jul (eng. Christmas) härledde man från det engelska ordet Christes Maesse eller "Mass of Christmas". Under århundradenas gång har det blivit ett innehållsrikt ord, som inkluderar både religiösa traditioner och världsliga traditioner.

I Nordamerika, förde de tidiga emigranterna med sig sina olika jultraditioner. Tyskarna tog med sig julträdet, irländarna bidrog med ljus i fönstren i hemmen, katolska invandrare tog med sig midnattsmässan, och var och en hade sina egna julsånger.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback